Kimchi, een smaakmakend probioticum

Het is even wennen als je de eerste keer Kimchi proeft. Het heeft een licht zure smaaksensatie die prikkelend is voor de smaakpapillen. Het is een verrassende smaak die men vaak nog niet kent. Het heeft ook een sterke geur door de specerijen en kruiden die er aan worden toegevoegd en wanneer het wordt bewaard in de koelkast, doe dit dan bij voorkeur in een goed afsluitbare wekpot.

Een ander leuk weetje is dat het sterk verzadigend werkt. Het geeft je het gevoel dat je vol zit en verzadigd bent waardoor je met dit bijgerecht niet zo snel te veel zult gaan eten. Consumeer er echter niet te veel in een keer van en vooral als je het voor het eerst eet. Het is een voedingsmiddel met een medicinale werking en niet iedereen kan grotere hoeveelheden gelijk goed verdragen. Het is verstandig om dit eerst wat op te bouwen.

Herkomst

Ook leuk is het om iets meer te weten over de herkomst van Kimchi. Het is een traditioneel gerecht uit de Koreaanse keuken. Het bestaat uit gefermenteerde groenten en kool. In veel koreaanse huishoudens vind je een speciale Kimchi koelkast die speciaal is ontworpen om verschillende soorten Kimchi onder de juiste omstandigehden te bewaren.

Kimchi behoort tot de 5 gezondste gerechten ter wereld. Bij het gebruik van gefermenteerde groentes is ook een overeenkomst gevonden bij de ‘Blue Zones’ op aarde. Blue zones zijn een paar plekken op de wereld waar mensen heel gezond oud worden. Over dit onderwerp volgt een specifiek artikel.

Kimchi zit vol vitamines zoals vitamine A, vitamine B en vitamine C. Daarnaast is het rijk aan vezels calcium en melkzuurbacterien. Deze probiotica bacteriën zijn van de geslachten Weiserella en Leuconostoc.

Fermentatie

Door het proces van fermenteren krijgt de kimchi dus die bijzondere licht zure smaak die je ook kunt herkennen van Kombucha of Waterkefir. De kool wordt eerst ingelegd met zout en vervolgens met kruiden en specerijen. Oorspronkelijk was het bedoeld om groentes lang te bewaren om zo de winter door te komen en groenten te conserveren zonder verlies van de waardevolle vitamines en vezels. De echte Kimchi liefhebbers eten het ook als ontbijt ondanks dat het bedoeld is als smaakmakend bijgerechtje.

In de Orthomoleculaire gezondheidsleer heeft Kimchi een hoofdrol. Het heeft naast de genoemde voordelen een extreem antibacteriele werking en is een enorme boost voor je immuunsysteem. De WHO definieert probiotica als levende  organismen die wanneer ze toegedient worden in voldoende hoeveelheden, een positief gezondheidseffect hebben op de gastheer. Heilzame bacteriestammen worden gestimuleerd. Het voorkomt constipatie, reinigt de darmen. Nog meer voordelen zijn onder andere, verbetering het immuunsysteem, het vemindering van ontstekingen (laaggradige ontstekingen), het beschermt de cognitieve gezondheid, het helpt stress te hanteren en het humeur te verbeteren, het is behulpzaam bij gewichtsverlies en gewichtsbehoud en het heeft een laag calorische waarde.

Verschillende varianten

Gefermenteerde groeten heb je in de volgende varianten: zuurkool, kimchi, miso, kombucha en allerlei ingelegd zuur. Deze laatste variant moet wel zelf gemaakt zijn en dus niet uit een fabriek komen waar men dit maakt met azijn, wat natuurlijk geen fermentatie is.
In landen waar veel fermentatie van groenten wordt toegepast blijken mensen vaak een gezonder microbioom te hebben en veel minder darm gerelateerde aandoeningen te hebben.

Ga het proberen!

Ben je nieuwsgierig geworden, in de natuurwinkel vind je goede kant en klare Kimchi varianten. Ook kun je zelf aan de slag. Dit vraagt een goede instructie want het is een secuur en hygiënisch werkje. Het is heel gezellig, leerzaam maar ook nuttig om een eigen Kimchi voorraad aan te leggen. Op youtube vind je goede tutorials.

Diane Blancke, NutriSwitch

Deel dit verhaal op jouw eigen platform!

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter

Wij zijn benieuwd naar uw mening