Hart- en vaatziekten onze grootste vijand

Hart- en vaatziekten zijn in het Westen en ook in Nederland een grote volksvijand. De hoeveelheid verzadigde vetten en geraffineerde koolhydraten (riet-/bietsuiker en witmeel producten) in onze voeding neemt jaarlijks toe. Daarnaast nemen de bewerkingsprocessen van voedingsmiddelen toe en de voorziening van vitamines en mineralen af.

Er zijn opgesomd; luchtvervuiling, eenzijdige bemesting in de landbouw, in de landbouw toegepaste bestrijdingsmiddelen en verontreinig van bodem en water enkele ontwikkelingen waardoor de behoefte aan vitamines en mineralen sterk is toegenomen.

Het tekort aan essentiële vitamines en mineralen en de disbalans in vetinname zijn enkele factoren waardoor normale lichaamsprocessen kunnen ontsporen. De gevolgen hiervan zijn onder andere overgewicht, dichtslibbing van de bloedvaten en uiteindelijk het ontstaan van hart- en vaatziekten.

LDL Balans

Ter voorkoming van hart- en vaatziekten is het goed om een zo laag mogelijk LDL- gehalte te hebben. Het gebruik van oplosbare vezels, voorkomend in fruit, groenten, peulvruchten en haver, verlagen het totale cholesterolgehalte. De verhouding tussen de verschillende onverzadigde vetzuren, te weten de omega 3 en omega 6 verzuren, is van invloed op de stroperigheid van het bloed en de kans op het ontstaan van (via CRP in bloed te meten) ontstekingen (via prostaglandinesynthese).

Omega 6

Omega 6 is belangrijk en we hebben het nodig in kleine hoeveelheden. Maar in Nederland krijgen de meeste mensen eigenlijk teveel omega 6 vetzuren binnen. bijvoorbeeld in de vorm van linolzuur. Omega 6 komt in veel producten voor zoals onder andere in producten met zonnebloemolie, koekjes, margarine, mayonaise, gebak en gefrituurd eten. Omega 6 dringt als het ware de omega 3 weg. Daarom is het zo belangrijk om meer Omega 3 vetzuren binnen te krijgen en minder omega 6.

Omega 3

Omega- 3 vetzuren (vette vis, lijnzaadolie) komen jammergenoeg te weinig in onze voeding voor. Deze vetzuren komen onder andere voor in vis, olijfolie, lijnzaad, lijnzaadolie, avocado, en chia zaad. Over het algemeen krijgen we dit te weinig binnen dus is het raadzaam om een goed omega 3 supplementen te gaan slikken in de vorm van een goede vis- of algenolie.

Snelle suikers

Een teveel aan inname van snelle geraffineerde koolhydraten (riet- en bietsuiker, en witmeel producten) is nadelig voor ons lichaam. Snelle suikers bevatten nauwelijks of geen vitamines en mineralen. Om geraffineerde koolhydraten om te kunnen zetten in energie heeft het lichaam vitamines en mineralen nodig. Deze worden hiervoor aan het lichaam onttrokken en zijn dus niet meer beschikbaar voor andere taken. Geraffineerde koolhydraten belasten op deze manier onder andere de glucosehuishouding waardoor uiteindelijk hyperinsulinisme en eventueel diabetes kan ontstaan. Overtollige suikers worden bovendien omgezet in lichaamsvet. Hyperinsulinisme en overgewicht zijn beiden een risicofactor voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Micronutriënten zijn nauw betrokken bij het in stand houden van een gezond hart.

Een tekort aan bepaalde vitamines- en mineralen hebben een verband met hart- en vaatziekten

Overgewicht en het hart

Ons energieverbruik is de laatste tientallen jaren sterk verminderd doordat wij ons minder bewegen en minder zware arbeid verrichten. Onze inname aan brandstof is echter gestegen doordat wij meer voedingsmiddelen met geraffineerde koolhydraten en vetten tot ons nemen. De balans tussen verbruik en opname is bij veel mensen verdwenen. De overbodige brandstof wordt omgezet in vetweefsel wat uiteindelijk leidt tot overgewicht. Overgewicht verhoogt niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, ook de kans op andere chronische aandoeningen (bijvoorbeeld diabetes) neemt hierdoor toe.

Micronutriënten

Uit veel studies blijkt dat deze micronutriënten juist betrokken zijn bij het in stand houden van een gezond functionerend hart en bloedvatenstelsel. Een aantal essentiële mineralen zijn: kalium, natrium, magnesium en calcium. De natrium/kalium (Na/K) balans is belangrijk voor de bloedsomloop. Zo leidt een natriumoverschot in veel gevallen tot hypertensie (hoge bloeddruk).

Natrium, in de vorm van keukenzout is aan veel voedingsmiddelen toegevoegd. Het relatieve kaliumtekort en vitamine B tekort kan worden versterkt door het gebruik van alcohol, thee, en suiker. Ook leidt het gebruik van een aantal medicijnen, waaronder bepaalde diuretica (plaspillen) tot een daling van het kaliumpeil in het lichaam.

Ook heeft een tekort aan de mineralen calcium en magnesium een verband met hart- en vaatziekten. Deze mineralen zijn beiden belangrijk, maar ook de balans tussen calcium en magnesium is van groot belang. Magnesium heeft een specifieke taak als spierontspanner en werkt bloeddrukverlagend. Het mineraal fosfor werkt onder andere het mineraal magnesium tegen.

De lever

De lever speelt een belangrijke rol in diverse processen, ook bij hart- en vaatziekten. Een goed verlopende methylering is belangrijk.
Bij het gebruik van alcohol, koffie, zwarte thee, chocola, paracetamol, additieven (E-nummers), medicijnen, hormonen, nicotine, antibiotica, pesticiden via de voedselketen etc. kan de lever overbelast worden en moet hij dubbel zo hard werken. De vraag naar bepaalde nutriënten wordt dan groter. Die vraag is er, maar we krijgen niet genoeg binnen, dus het tekort aan vitamines en mineralen en de disbalans in vetinname zijn enkele factoren waardoor normale lichaamsprocessen kunnen ontsporen.

APK keuring

Wil jij weten hoe het met jouw ‘hart’ gezondheid staat zodat je stappen kunt zetten en voorzorgsmaatregelen om jouw gezondheid preventief te verbeteren? Door middel van het doen van een emb bloedtest of een Vitalfeld Bodyscan kunnen verstoringen opgespoord worden waarna adviezen over de juiste voeding en suppletie en hulp bij reparatie van verstoringen of aanvullen tekorten kunnen worden geadviseerd door Nutriswitch, praktijk voor orthomoleculaire therapie.

Lees de reviews van Nutriswitch om te zien wat de ervaringen van anderen waren.

Meer tips van ons ontvangen? check onze Instragram pagina

Scroll naar top