Het belang van essentiële vetzuren

Wat is het belang van de inname van het Omega 3 vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA) als het omega-6 vetzuur linolzuur (LA). Beiden zijn essentiële vetzuren en heb je nodig.

Welke rol speelt Omega 3?

Omega 3 vetzuren hebben onder andere een rol in het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Omega 3 vetzuren verlagen daarnaast het cholesterolgehalte en zijn van belang voor de ogen en de hersenfunctie.

Welke rol speel Omega 6?

Omega-3 staat ook wel bekend als de ontstekingsremmer en omega-6 als de ontstekingsbevorderaar. Omega 6 helpt je wel hart en vaten gezond te houden en je bloeddruk te verlagen en het reguleren van de juiste hoeveelheid totaal cholesterol in je bloed, maar we krijgen er te veel van binnen in de vorm van margarine, en zonnebloemolie welke veel gebruikt wordt in koekjes, chips, mayonaise etc.  

Is jouw inname verhouding tussen
Omega 3 en Omega 6 wel goed?

We krijgen te weinig Omega 3 en te veel Omega 6 binnen…

Hoe zit het met de verhouding?

Om nadelige effecten te voorkomen zouden onze weefsels voor 40 procent uit omega-6 moeten bestaan, tegenover 60 procent omega-3.  De vraag is krijgen wij wel voldoende van de juiste vetzuren binnen? Van het omega-6 vetzuur linolzuur (LA) krijgt men in Nederland voldoende binnen, maar van het omega-3 vetzuur linolzuur (ALA) niet. Ook de inname van omega-3 vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) is ook vaak laag. Dit komt doordat veel mensen geen of weinig vis eten.

We krijgen dus teveel Omega 6 en te weinig Omega 3 vetzuren binnen. Om een goede balans in de vetzuren te hebben is het van belang dat we proberen de inname van Omega 6 te verminderen en die van Omega 3 te verhogen door meer vette vis te eten maar ook walnoten, avocado, lijnzaad (olie), chiazaad en een goede olijfolie.

Mocht je niet genoeg van deze voedingsmiddelen binnenkrijgen adviseren wij om een goede visolie in de vorm van een supplement te nemen.

Bron: Ortho Health Foundation, Jasper Alblas

Scroll naar top