Een eeuwenoud recept

Bottenbouillon is al sinds vele eeuwen een medicijn. Karkassen van dieren bevatten niet alleen mineralen, maar ook chondroïtine, gelatine en glucosamine. Goed voor onze gewrichten, maar nog belangrijker goed voor de darmwand. Glucosamine is een essentieel suiker dat zorgt voor de vorming van een gezonde slijmlaag. Bottenbouillon maak je natuurlijk van botten van grasgevoerde koeien, want daarin zit meer omega-3 vetzuur en andere gezonde stoffen. Bottenbouillon past bij uitstek in een Paleo leefstijl/dieet.

Bouillon trek je niet van vlees of kip, maar van de botten. In elke cultuur wordt bouillon gemaakt. Als kind kreeg ik elke dag bouillon voor de warme maaltijd en kippensoep wanneer je ziek was. Toen wij vroeger als student ‘s nachts meereden met vrachtwagens naar Parijs en om 5 uur in de ochtend aankwamen bij de ‘Hallen’, de grote levensmiddelenmarkt in Parijs, dan stond de bouillabaisse al klaar. Iedereen die op de markt werkte en de chauffeurs namen een kom. En wij natuurlijk ook, de beste soep die je kon krijgen! Getrokken van verse vissenkoppen, graten en groenten.

Welke botten

Er is lamsschenkel, ossenstaart, karkassen van kip, wild zoals eend of fazant waar je soep van kan maken maar ook van een vissen karkas. Het is zuinig om de botten van dieren te gebruiken, je hoeft geen vlees te eten, maar die botten heb je echt nodig. Het kost niet veel en bouillon kan bij iedereen op het menu staan. De botten moeten gemiddeld 7 tot 8 uur trekken op een heel laag vuurtje. Je kan in het weekend een grote pan maken en bekertjes invriezen. Je kan aan bouillon de ene dag wat zeewier en shiitake toevoegen, de volgende dag geelwortel en kokosolie of gember en knoflook. Door verschillende groenten en kruiden toe te voegen, varieer je om de smaak gevarieerd te houden en nog extra verse ingrediënten zorgen voor extra nutriënten.

Gewichtsverlies

Zelf getrokken bouillon vult de maag en helpt met gewichtsverlies. De gezonde maag heeft minder dan een liter inhoud, maar wanneer je vaak te veel eet, neemt de maaginhoud toe en kan zelfs een omvang krijgen van twee liter. Wanneer je af wilt vallen, vervang je brood en granen door bouillon, daardoor krimpt de maag weer tot een normale omvang. Daarnaast vul je de maag door twee kommen bouillon te gebruiken, hierdoor komen er verzadigingshormonen vrij, zodat je een bevredigd gevoel hebt. Door de maaltijd te beginnen met bouillon ben je sneller vol. Bouillon en een salade geven evenveel verzadiging als een hele maaltijd, terwijl na het eten van een bord pasta de buik vaak opzwelt en een gevoel geeft te vol te zijn. Bij bouillon heb je wel weer sneller trek, maar dat is geen bezwaar, je kan tussendoor nog een kom bouillon nemen.

Scroll naar top