Welke vorm van magnesium moet ik nemen?

Magnesium is een mineraal dat voorkomt in de aarde, de zee, planten, dieren en mensen. Door de verslechterende toestand van onze bodem en ons milieu, en door het standaard westerse dieet met een gebrek aan echt voedsel en voedingsstoffen, hebben de meeste mensen een ernstig tekort aan magnesium.

Supplementen met magnesium en het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan dit mineraal kunnen je magnesiumspiegels snel verhogen. Magnesiumtekort wordt in verband gebracht met duizenden symptomen, waaronder: migraine, hoofdpijn, spierkrampen, slapeloosheid, angst, autisme, ADD, constipatie, hoofdpijn, menstruatiekrampen, PMS, hartkloppingen, chronische vermoeidheid, astma, nierstenen, obesitas en osteoporose.

Diverse vormen van magnesium

Hieronder volgt een overzicht van de verschillende vormen van magnesium en hun voordelen. Raadpleeg altijd eerst een orthomoleculair therapeut voordat je van supplement verandert of een nieuw supplement gaat gebruiken.

Magnesium Tauraat

Magnesium tauraat bevat het aminozuur taurine dat van nature in het lichaam voorkomt. Het bevordert een gezonde bloeddruk en bloedsuikerspiegel. Het ontspant ook de spieren, dus het beste in te nemen voor het slapen gaan. Wanneer je hoofdpijn hebt is dit meestal een teken dat je magnesium nodig hebt. Neem bij hoofdpijn niet direct een paracetamol maar probeer eens een magnesium tauraat, de hoodpijn zal in veel gevallen binnen 10 minuten verdwenen zijn.

Magnesium Malaat

Magnesium malaat bevat appelzuur dat van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals fruit. Het geeft energie doordat het goed wordt opgenomen in de spijsvertering zonder een laxerend effect te hebben. Het is bekend dat het helpt bij fibromyalgie, spierpijn en vermoeidheid. Bij voorkeur ’s morgens innemen of de hele dag door.

Magnesium Citraat

Magnesium citraat is gebonden met citroenzuur. Helpt het typisch magnesiumtekort in het westerse dieet aan te pakken. Het is een van de meest gebruikte vormen van magnesium en helpt het magnesiumgehalte in het lichaam te verhogen.

Denk bij hoofdpijn niet direct aan paracetamol, maar neem een magnesium tauraat

je zult merken dat de hoofpijn snel is verdwenen!

Magnesium Bysglycinaat

Magnesium Bysglycinaat is een verbinding met het aminozuur glycine. Het werkt ontspannend en heeft een goede opnamesnelheid, wat helpt bij slaap, stress, angst, pijn, zenuwpijn en lekkende darmen. Dit aminozuur wordt gebruikt bij de opbouw van eiwitten en zit ook in eiwitten zoals vlees, vis en peulvruchten.

Magnesium Chloride

Een verbinding van magnesium dat ook chloride bevat. Deze combinatie ontgift, stimuleert de nierfunctie en de stofwisseling. Het kan ook plaatselijk worden aangebracht om spierpijn te verlichten.

Magnesium Orotaat

Orootzuur is een natuurlijke stof bij de vorming van genetisch materiaal en DNA in het lichaam. Het wordt gemakkelijk geabsorbeerd en gebruikt voor de cardiovasculaire gezondheid, met name hartaandoeningen.

Magnesium Oxide

Magnesium gecombineerd met zuurstof, gebruikt in meer korte termijn verlichting voor constipatie, inname en brandend maagzuur. Deze vorm wordt niet goed verteerd, dus het is niet voor langdurig gebruik om de niveaus van dit mineraal in het lichaam te verhogen.

Magnesium Sulfaat

Dit is een combinatie van magnesium, zwavel en zuurstof. Het beste voor gebruik in baden, bekend als Epsomzout. Kalmeert de spieren en ontspant het lichaam.

Magnesium Threonaat

Magnesium threonaat is een combinatie van magnesium en threonzuur, een in water oplosbare stof die afkomstig is van de metabolische afbraak van vitamine C. Deze versie helpt bij de ondersteuning van het geheugen, hersenletsel, PTSS, depressie, cognitieve functie, en angst.

Scroll naar top